Hyvää itsenäisyyspäivää!

Jatkosota päättyi syyskuussa 1944. Pääministeri J.K. Paasikivi piti puheen itsenäisyyspäivänä 6.12.1944 ja selvästi valoi uskoa tulevaan. Pääministerin mukaan parempaan tulevaisuuteen ei päästä ilman ponnistelua ja lujaa otetta. Lisäksi tosiasiat oli hänen mukaansa tunnistettava, jotta päästään menestykselliseen tulokseen.  Ohjeet sopivat hyvin myös tähän aikaan, jota nyt elämme.

Tässä ote kyseisestä Paasikiven itsenäisyyspäivän puheesta vuodelta 1944:

”Kansalaiset!

Kansojen elämäntie ei ole tasaista nousua ylöspäin, niinkuin mielellämme toivomme. Toisinaan se painuu laakson pohjaan – laakson, joka voi olla kuin syvä rotko. Mutta laakson pohjasta nousee polku rinnettä ylös. Nousu on milloin loivempi, milloin jyrkempi. Mutta aina päästään lähemmäs aukeita vapaita aloja, joista Jumalan taivas yhä valoisampana eteen avautuu.

Olemme nyt, tänä itsenäisyytemme 27:ntenä vuosipäivänä, maailman­ historian suurimman sodan kuudentena vuonna, laakson pohjassa, johon tapaukset ovat meidät heittäneet. Tie ylöspäin on vaikea. Ilman ponnistuksia emme pääse nousemaan. Tarvitaan lujia otteita. Mutta jokainen askel tulee viemään meitä lähemmäs vapaita maisemia.

On ymmärrettävää, jos suurten, käänteen tekevien tapausten keskellä oikean suunnan löytämisessä esiintyy epäröintiä ja jos uusissa oloissa moni, kuin unesta heräten, hapuillen katselee ympärillään olevaa maailmaa, ennenkuin siihen vähitellen eläytyy ja huomaa, millaiset uudet olot ovat ja mitä ne vaativat.

Muuan historioitsija-ajattelija on sanonut, että kaiken viisauden alku on tosiasiain tunnustaminen. Tosiasioita vastaan asettuminen on turhaa ponnistelua eikä voi viedä menestykselliseen tulokseen.”

Näillä ajatuksilla toivotan kaikille oikein hyvää itsenäisyyspäivää!

Voit lukea Paasikiven koko puheen tästä linkistä: http://bit.ly/3VETNuc .