Mielipide: Punamulta pelittää

13.7.2022

Uuden aluehallintoportaan toiminta on alkanut juuri, kuten realistit uudistusta ennen epäilivätkin. Kansalaisten palvelujen sijaan voimavaroja on suunnattu melkoisesti hallintohimmelin rakenteluun ja palkkojen harmonisointityöhön eli selkokielellä sanottuna kulujen kasvattamiseen.

Toimintaa järjestetään siis kaikkien kauniiden palvelulupausten vastaisesti puhtaasti hallintobyrokratia edellä. Aluehallituksen alle kyhätyt sote-alueet ovat tästä karkein esimerkki.

Turun seutuun kuuluvista kunnista Masku, Mynämäki ja Nousiainen (21 879 asukasta) tungettiin pönkittämään juuri ja juuri 30 000 asukkaan Vakka-Suomen seutua ja vastaavasti yli 20 000 asukkaan Liedon kaupunki tukemaan Loimaan seudun (33 358 asukasta) sote-alueen vähenevää väestöpohjaa.

Kaikkien neljän kunnan laatimalla hyvin perustellulla oikaisuvaatimuksella aluehallitus pyyhki pöytää samoin äänestyslukemin 8–7, jolla muutos runnottiin merkilliseen muotoon. Hallinto-oikeuteen kunnat eivät kuitenkaan ilmeisesti tästä päätöksestä enää lähteneet valitusprosessia jatkamaan.

Kaikkein naurettavin peruste, millä epäkelpoa päätöstä on perusteltu, on uskomaton hokema ”ei vaikuta asiakkaan palveluihin millään tavoin”. On siis varsin perusteltua kysyä: miksi moinen manööveri tehtiin, ellei se vaikuta mitenkään palveluihin? Sote-alueiden koko ei myöskään ole käypäinen peruste, sillä Turun kaupungin alueet ovat edelleen moninkertaisesti muita suurempia väestöpohjaltaan.

Lisäksi rekrytointivaikeuksien kanssa taistelevalla sote-sektorilla voi vain kuvitella, mitä esimerkiksi nykyisin Akselin alueella Maskussa, Mynämäessä tai Nousiaisissa työskentelevä turkulainen työntekijä tuumaa työmatkan venymisestä Pyhämaahan tai Pyhärantaan. Äänestää varmasti jaloillaan, kuten eräs sote-pomo tapasi varoittella.

Julkisista liikenneyhteyksiä ei myöskään näiden sote-alueiden sisällä juurikaan ole. Fölin aluetta toki voidaan laajentaa Vakka-Suomen ja Loimaan suuntiin. Maksajana olisivatkin tietysti kunnat ja kuntalaiset. Uudenkaupungin radalla kesällä harjoiteltiin kyllä henkilöliikennettä Jukolan viestin aikaan, mutta yhteiskunnan tukitoimia säännöllinen raideliikennekin toimiakseen vaatii.

Puolueiden kannatusprosentteja katsomalla selviää vähemmänkin politiikkaa seuraavalle, mistä aidosti ja oikeasti tässä sote-silpussa on kysymys. Punamulta pelittää edelleen. Kovin vaitonaisia ovat tuon perinteisen poliittisen allianssin edustajat olleet niin täällä lännessä kuin tuolla Liedon suunnallakin.

Kokoomuksen ja perussuomalaisten lisäksi myös RKP ja vihreät olivat kuntien tahtoa ja ihmisten luontaista toimintaympäristöä kunnioittavan aluejaon kannalla.

Toivoa sopii, että ensi kevään eduskuntavaalien jälkeen meillä on hallituskoalitio, joka korjaa nyt kyhäillyn hallintopalapelin aidosti asiakaslähtöiseksi peruspalveluksi. Nykyisen mallin vuosien päähän asetetut säästötavoitteet ainakin voidaan jo nyt unohtaa lopullisesti.

Aki Simola (kok.)

Perusturvakuntayhtymä Akselin yhtymävaltuuston puheenjohtaja