ALEXANDER STUBB PUHEENJOHTAJAKSI KAKSIVUOTISKAUDELLE

14.6.2014

Ministeri (Cai-Göran) Alexander Stubb valittiin Kokoomuksen puheenjohtajaksi Lahden puoluekokouksessa. Hän voitti toisen kierroksen äänestyksessä ministeri Paula Risikon. Ministeri Jan Vapaavuori oli ensimmäisen kierroksen kolmas.

Puoluetoimiston välittämä Stubbin kirje 16.6.2014

Hyvä kokoomuslainen,

Kiitos. Kiitos kaikesta tuesta ja luottamuksesta.

Olo on yhä sanoinkuvaamattoman onnellinen, mutta nöyrä.

Kuten Jyrki Katainen jäähyväispuheessaan totesi, kapula vaihtuu lennossa ja juoksu jatkuu katkeamatta.

Puhuin puheenjohtajakampanjani aikana uudesta tavasta tehdä politiikkaa. Politiikan on oltava keino uudistaa yhteiskuntaa; rakentavasti ja asiallisesti, ei muita haukkumalla. Meidän on löydettävä uusi tapa politiikan tekemiseen yhdessä. Tarvitsen siinä teitä. Ihan jokaista. Tarvitsen ajatuksianne ja ehdotuksianne. Meidän on päivitettävä toimintatapojamme 2010-luvulle ja siitä eteenpäin.

Ensimmäinen askel tähän on syyskuussa alkava puheenjohtajakiertue. Tulen pyytämään teiltä ajatuksia siitä, missä päin puheenjohtajaa tarvitaan sekä ideoita siitä, mitä voisimme yhdessä tehdä. Millaisia uusia poliittisen keskustelun tapoja ja paikkoja löytäisimme?

Toinen askel on Kokoomuksen aatteellisen pohjan kirkastaminen. Tavoitteena on löytää Kokoomuksen politiikan selkärangaksi kestävät, jaetut arvot. Tämä ei voi tarkoittaa, että hautaudumme kahdeksi vuodeksi sisäisiin seminaareihin. Ohjelmatyöhönkin täytyy löytää uusi, parempi tapa. Työn lopputuote voi olla uusi periaateohjelma tai esimerkiksi vuonna 2018, puolueen satavuotisjuhlien tiimoilta, hyväksyttävä uusi perustamisasiakirja Kokoomukselle.

Kolmas askel on tiiminä toimiminen. Kokoomuksen jäsenet on kytkettävä mukaan politiikan valmisteluun ja järjestölliseen kehittämiseen. Jos jäsenellä on kysymys, uusi idea tai asiaa, on oltava myös kanava vaikuttaa. Tässä uskon vahvasti siihen, että Kokoomuksen on tartuttava digitaalisen maailman mahdollisuuksiin. Yhteiskunnallinen osallistuminen siirtyy kovaa vauhtia verkkoon. Kokoomuksen on mentävä mukana.

En vielä tiedä tarkkaan, minne tiemme vie. Mutta sen tiedän, että suunta on kohti uutta nousua, Kokoomukselle ja Suomelle.

Tein puheenjohtajakampanjan aikana yhden lupauksen. Lupasin, että tulen tekemään kaikkeni tämän joukkueen eteen. Joka päivä. Sen lupauksen pidän.

Yhdessä pystymme mihin vain. Yhdessä voimme nostaa Suomen uuteen nousuun.

Kiitos kaikesta.

Alex