Hallintohimmeli vai palvelut

18.5.2022

Sote-uudistus saatiin parin vuosikymmenen taistelun jälkeen aikaan ja uudet hyvinvointialueet tulivat ”leventämään hartioita” ja takaamaan palvelujen saatavuutta. Tammikuussa saimme äänestää hyvinvointialueelle valtuuston, jonka piti turvata mahdollisimman laajasti paikallinen näkemys tulevaisuuden palvelutarjonnasta.

Hyvinvointialue on nyt aloittanut toimintansa täydellä teholla. Tuosta tehosta valtaosa näyttää suuntautuvan hallinnollisiin toimenpiteisiin. Hallinto on toki olennainen osa toimivaa demokratiaa, mutta samanaikaisesti kun kunnissa lisätään kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksia päätöksentekoon, näyttää hyvinvointialueen rakennelmat kovin erikoisilta.

Kansanvallan kannalta varsin vieraalta näyttää hyvinvointialueen hallituksen ”tilapäisten” sote-keskusten rakentelu, jossa yksittäisiä kuntia runnotaan pienempiin yksiköihin. Masku, Mynämäki ja Nousiainen siirrettiin äänestyspäätöksellä kuntien lausuntojen vastaisesti pönkittämään Vakka-Suomea ja samoin kävi Liedolle, joka survottiin osaksi Loimaan seutua.

Toivottavasti nämä kunnat saavat yhdessä aikaan voiman, jolla näiden kuntien luontainen toiminnallinen suunta palautuu alkuperäisen esityksen mukaiseksi. Hyvinvointialueen hallitus äänesti viime viikolla lukemin 8–7 pohjaesityksen nurin keskustan ja vasemmistopuolueiden voimin. Kokoomus, perussuomalaiset, vihreät ja RKP olisivat pitäneet kuntien toiveiden mukaisen aluejaon voimassa.

Ensi vuoden alusta nykyisiä kuntayhtymiä ei ole enää olemassa. Sen paremmin Maskussa Akselia kuin Liedossa Härkätietä.

Kerran rakennettujen hallintohimmelien purku kestää aina varsin pitkään. Toivottavasti tämä hyvän hallinnon vastainen epäkelpo päätös saadaan vielä muutettua kuntien ja hyvinvointialueen yhteistyötä paremmin palvelevaksi.

Palvelutarjonta täytyy rakentaa käyttäjien toiveiden, ei puoluepoliittisten karttaharjoitteiden pohjalta.

Aki Simola (kok.)

Perusturvakuntayhtymä Akselin yhtymävaltuuston pj.

Hyvinvointilautakunnan pj.

Masku